Peluh Siapa Lagi Masin ???

Warung

Menghabiskan separuh masa dalam kehidupan melepak di kedai mamak memang syahdu...Mati pun cepat mana taknya mentakedarah je memanjang...Bagi yang selalu berumahtangga di kedai, warung, gerai, restoran mamak mungkin dah lali dengan perbezaan masakan mamak dengan melayu.

Tapi untuk mereka2 yang baru berjinak-jinak duduk bersimpuh di kedai mamak, mungkin akan berasa pelik bila pelayan2 yang didatangkan khas dari india mengambil order sambil bertanya mee goreng mamak ka? Mee goreng Melayu ? Untuk yang tak reti nak membezakan yang mana masakan melayu dengan masakan mamak (maklumla dulu duduk kat London 3 hari sampai belacan pun dah tak berapa nak kenal....).

Cucur Udang

Masakan mamak biasanya tak la special sangat cuma letak tauhu, cucur tepung apenamontah dan telur di goreng sekali tu je la...Tapi harus diingat peminat masakan mamak ni bley tahan jugak ramainya....Aku pun tak paham...

Kalau nak diikutkan masakan melayu lagi puas hati, macam-macam ada udang, daging, ayam, telur, sotong, sayur macam-macam jenis tapi peminatnya agak kurang.

Mamak Skill

Boleh korang komen sikit apsal masakan mamak lagi ramai peminatnya ??? Adakah perasa peluh mamak lagi sedap dari melayu ??? atau perbezaan kulit ??? atau bomoh mamak lagi kuat ???

4 comments:

  1. @hasni : Tu yg buat sedap tu...hehehe

    ReplyDelete
  2. Mee Grg Mamak xder la sedap
    mana..Mee Goreng Melayu lg
    sedap!
    Teh Tarik je yg sedap kut..
    Hrp2 xder peluh yg menitik
    dlm Teh Tarik tu!Geli le plk
    bila mambayangkannya!

    ReplyDelete
  3. @Ieda : Itu penambahan garam semulajadi namanya...haha

    ReplyDelete