Jebatkah Benar? Atau Akukah Benar???

Kenapa beruang ???

Kalaulah semua benda dalam hidup serba ringkas simple kan senang....Apahal la pulak persoalan macam ni boleh tiba-tiba muncul dalam otak aku pagi-pagi buta ni? Susah sangatkah kehidupan aku ni?

Sebenarnya kehidupan ni tak la susah sangat, tapi yang menyusahkan ialah diri sendiri...Kalau nak sesuatu benda jadi ringkas, mudah atau senang pokok pakalnya bermula dari hati...Tapi kalau hati dah kata malas, tak minat, tak boleh atau susah secara automatik la terus tangkap ke otak. Tapi tak guna la jugak kalau semua benda dalam hidup jadi ringkas dan senang kalau tak di sulami dengan usaha dan doa. Lagi satu mana nak datangnya pengalaman hidup kalau semua benda boleh dapat dengan senang tanpa perlu berusaha dan berdepan dengan serba-sedikit masalah dunia.

Kadang-kadang kehidupan akan menjadi lebih cun dan menarik jika dihias serba ringkas....Tetapi kadang kala kehidupan akan menjadi lebih hodoh dan mengerikan jika dihiasi dengan perbuatan dan perlakuan yang terlalu ringkas....

Mungkin aku terlupa atau buat-buat lupa, mana mungkin Datuk Lee Chong Wei boleh menang All-England edisi ke-100 kalau tak berusaha berlatih mengadap makan raket hari-hari....Bak kata Hang Jebat "Berpatah sayap, bertongkatkan paruh, namun jika gunung hendak ku daki, ku daki jua..."

Adohaiii...Tiba-tiba la pulak hati aku terasa insaf pagi-pagi ni...Apakebenda yang aku taip ni woiiiii...Aku sendiri pun tak berapa nak faham....Tapi kalau sesiapa yang bijak pandai faham isi tersurat dan tersirat, komen-komen le ye....

No comments:

Post a Comment