Bila Nenek Bersuara Merdu.




Pernah tak korang balik kampung ? Kalau yang ada kampung dah tentu la balik ! ( apa punya bodo soalan ). Kalau balik kampung ada tak nenek atau mak korang sound dengan ayat yang pelik-pelik ? Aku rasa kalau anak2 dara mesti dah selalu kena benda ni. Lelaki2 bujang pun kadang2 kena jugak, tapi jarang ambik pot ( macam aku ). Kebanyakkan masa zaman kanak-kanak la...Tapi bagi aku kalau orang tua2 ni sound semuanya demi kebaikan anak2 atau cucu2 dan semuanya ada sebab.

Apa tindakan korang kalau kena sound dengan mak atau nenek korang contohnya macam ni...Jangan menyayi dekat dapur nanti kawen dengan org tua !!!...Bagi aku kalau fikir secara logik, maksud dia lebih kurang macam ni la kalau dah menyayi dekat dapur, dah tentu air liur bersembur-sembur secara sengaja atau tak sengaja. Dekat dapur dah la banyak makanan !!!...Jangan duduk atas tangga nanti tak laku, takde orang nak masuk meminang !!!...Ni selalu anak dara yang kena....Maksud yang aku faham, abis kalau dah duduk atas tangga, nak pulak pakai mini skirt dah tentu la ada show free bila masa nak laku...

Ni pulak aku yang selalu kena masa kecik2 dulu....Jangan main luar rumah bila tengah hari banyak setan lalu lalang...Setan dekat mana2 pun ada...Tapi maksud yang tersurat dan tersirat, takut anak demam atau sakit pasal main tengah2 panas....Jangan main luar rumah waktu maghrib, nanti ' Hantu Kopek ' sorok...Maknanya tak reti2 nak masuk rumah dah nak malam....Kalau korang tak faham maksud 'Hantu Kopek' cuba tanya orang tua2....

Aku rasa korang faham apa yang aku mengarut ni...Orang tua jarang sound tak bertempat, tapi banyak guna bahasa kiasan, nak jaga hati anak2 la katakan....Tapi anak2 jangan la keras kepala melenting tak tentu pasal, kena tegur sikit dah ambik beg nak cabut lari....Fikir-fikir dan fahamkan la elok2 apa yang orang tua selalu membebel...

Tadi yang aku sembang panjang2 tu baru intro.

Ni baru aku nak cerita....Benda ni jadi masa aku pergi beli tiket dekat Puduraya kira-kira sebulan lepas...Tengah boring aku beratur...Depan aku ada la sorang makcik dengan anak perempuan dia...Aku bukan nak sibuk hal orang, tapi kalau dah bergaduh anak-beranak depan aku takkan nak tutup telinga kot...

Dalam kes ni makcik tu tak bersalah langsung, tapi anak dia yang mengada-ngada lebih...Yang aku dengar makcik tu cuma tegur bukan marah pun...Lebih kurang macam ni la makcik tu tegur anak dia...Ko telinga sumbat dengan benda tu ( Ipod ) pastu bersiul-siul tergedik-gedik, tak elok anak dara bersiul-siul, nanti sorang pun tak nak masuk meminang ko...Anak dia jawab balik...Mak ni, semua tak boleh, itu tak boleh ini tak boleh...Pastu anak dia angkat beg terus blah cam tu je...Kesian jugak aku tengok makcik tu terpanggil-panggil anak dia depan orang ramai...Anak dia blah buat tak reti je...

Aku pun buat tak reti je la, malas aku nak masuk campur hal orang...Tapi rasa marah campur bengang tu ada la jugak, bila tengok sorang anak sanggup buat mak dia macam tu...

5 comments:

  1. pasal yang nyanyi kat dapur tu, bukan apa, takut syokk naa nyanyi kan, sampai hangus lauk. kan ke rugi.... :P

    ReplyDelete
  2. Btol tu redSeptember...Klu pk balik apa orang tua2 tegur...selalunya byk utk kabaikan...

    ReplyDelete
  3. xley nynyi kt dapo.hehe nape ek

    ReplyDelete
  4. hahaha...ppuan kalo dia membebel pasti serupa nenek hehehe

    kalo nak jadik nenek yg bersuara merdu dan vogue and the vass bole ka hahaha

    ReplyDelete
  5. Boley Ivy takde masalah....Mesti ramai peminat punya...hahaha

    ReplyDelete